Regulamin
REGULAMIN UCZNIOWSKIEGO KLUBU DYSKUSYJNEGO
1. CEL KLUBU
Celem Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego (zwanego dalej UKD) jest pokazanie, że mimo wielu społecznych podziałów, ludzie nadal są w stanie kulturalnie i merytorycznie ze sobą dyskutować nad określonym problemem.
2. KIEROWNICTWO KLUBU
- UKD kieruje Przewodniczący Klubu wybrany i nadzorowany przez Opiekuna SU EKOLA.
- Przewodniczący Klubu jest zobowiązany konsultować swoje decyzje z Opiekunem SU EKOLA.
- W kwestiach nieregulowanych (spornych, trzecich, pozostałych) to Przewodniczący Klubu podejmuje ostateczne decyzje, które są wiążące dla wszystkich i nie podlegają zmianom. Tym samym to Przewodniczący Klubu (po konsultacjach z Opiekunem SU EKOLA) wybiera skład debaty, odpowiada za wybór tematu oraz losowanie stron "Za" i "Przeciw".
- Przewodniczący Klubu odpowiada za wszystkie sprawy organizacyjne.
- Przewodniczący Klubu reprezentuje UKD.
3. ZASADY OGÓLNE
- Debaty odbywamy w kulturalny sposób, bez wyśmiewania i obrażania innych.
- Debata prowadzona jest przez Marszałka, który odpowiada za: udzielanie głosu, przestrzeganie regulaminu i porządek na sali. Jest on osobą bezstronną.
- Marszałkowi pomaga sekretarz. Informuje o czasie, a także dokumentuje przebieg debaty.
- Uczestnicy debaty zajmują miejsca zgodnie z zasadami, czyli: po prawej stronie Marszałka zasiada strona "Za", a po lewej strona "Przeciw". Przodem do debatujących, zasiada publiczność. Obok Marszałka miejsce zajmuje Sekretarz.
- Czas na wypowiedź jest ograniczony.
- Nie wolno przerywać osobie mówiącej.
- Jednocześnie może mówić tylko jedna osoba.
- Mówić można tylko, jeśli Marszałek udzieli głosu.
- Nie można odchodzić od głównego tematu sporu.
- Marszałek ma prawo uciszyć salę lub osobę, jeśli wymaga tego sytuacja.
- Marszałek ma prawo wyprosić osobę z debaty lub odebrać jej głos
4. ZASADY DEBATY
- Debatę zaczynamy wstępną wypowiedzią Marszałka i powitaniem wszystkich przybyłych.
- Jako pierwsza głos zabiera strona przeciw tezie, rozpoczynając debatę od mowy wstępnej.
- Mowa wstępna ma trwać minimum 2, a maksimum 5 minut.
- Obie strony występują na przemian.
- Kolejne wypowiedzi mogą trwać maksymalnie 2 minuty z 30 sekundami na zamknięcie wypowiedzi.
- Mówcy muszą ściśle przestrzegać czasu.
- Marszałek sygnalizuje upływ czasu podniesieniem ręki, pierwszy raz na 30 sekund przed upłynięciem czasu, a drugi raz już po jego upłynięciu.
- Publiczność może zadawać pytania do stron w wyznaczonym przez Marszałka czasie.
- Publiczność i uczestnicy debaty zobowiązani są do przeczytania bibliografii przed każdą debatą.
- Pod koniec debaty następuje jej rozstrzygnięcie przez Marszałka bądź głosowanie publiczności.
Uchwalono:
5 września 2018 r.
Przewodniczący Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego
Stanisław Wróbel
Opiekun Sejmiku Uczniowskiego EKOLA
Andrzej Polański
Komentarze
Prześlij komentarz