Regulamin

REGULAMIN UCZNIOWSKIEGO KLUBU DYSKUSYJNEGO

1. CEL KLUBU

Celem Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego (zwanego dalej UKD) jest pokazanie, że mimo wielu społecznych podziałów, ludzie nadal są w stanie kulturalnie i merytorycznie ze sobą dyskutować nad określonym problemem.

2. KIEROWNICTWO KLUBU

- UKD kieruje Przewodniczący Klubu wybrany i nadzorowany przez Opiekuna SU EKOLA.

- Przewodniczący Klubu jest zobowiązany konsultować swoje decyzje z Opiekunem SU EKOLA.

-  W kwestiach nieregulowanych (spornych, trzecich, pozostałych) to Przewodniczący Klubu podejmuje ostateczne decyzje, które są wiążące dla wszystkich i nie podlegają zmianom. Tym samym to Przewodniczący Klubu (po konsultacjach z Opiekunem SU EKOLA) wybiera skład debaty, odpowiada za wybór tematu oraz losowanie stron "Za" i "Przeciw".

- Przewodniczący Klubu odpowiada za wszystkie sprawy organizacyjne.

- Przewodniczący Klubu reprezentuje UKD.

3. ZASADY OGÓLNE

- Debaty odbywamy w kulturalny sposób, bez wyśmiewania i obrażania innych.

- Debata prowadzona jest przez Marszałka, który odpowiada za: udzielanie głosu, przestrzeganie regulaminu i porządek na sali. Jest on osobą bezstronną.

- Marszałkowi pomaga sekretarz. Informuje o czasie, a także dokumentuje przebieg debaty.

- Uczestnicy debaty zajmują miejsca zgodnie z zasadami, czyli: po prawej stronie Marszałka zasiada strona "Za", a po lewej strona "Przeciw". Przodem do debatujących, zasiada publiczność. Obok Marszałka miejsce zajmuje Sekretarz.

- Czas na wypowiedź jest ograniczony.

- Nie wolno przerywać osobie mówiącej.

- Jednocześnie może mówić tylko jedna osoba.

- Mówić można tylko, jeśli Marszałek udzieli głosu.

- Nie można odchodzić od głównego tematu sporu.

- Marszałek ma prawo uciszyć salę lub osobę, jeśli wymaga tego sytuacja.

- Marszałek ma prawo wyprosić osobę z debaty lub odebrać jej głos

4. ZASADY DEBATY

- Debatę zaczynamy wstępną wypowiedzią Marszałka i powitaniem wszystkich przybyłych.

- Jako pierwsza głos zabiera strona przeciw tezie, rozpoczynając debatę od mowy wstępnej.

- Mowa wstępna ma trwać minimum 2, a maksimum 5 minut.

- Obie strony występują na przemian.

-  Kolejne wypowiedzi mogą trwać maksymalnie 2 minuty z 30 sekundami na zamknięcie wypowiedzi.

- Mówcy muszą ściśle przestrzegać czasu.

- Marszałek sygnalizuje upływ czasu podniesieniem ręki, pierwszy raz na 30 sekund przed upłynięciem czasu, a drugi raz już po jego upłynięciu.

- Publiczność może zadawać pytania do stron w wyznaczonym przez Marszałka czasie.

- Publiczność i uczestnicy debaty zobowiązani są do przeczytania bibliografii przed każdą debatą.

- Pod koniec debaty następuje jej rozstrzygnięcie przez Marszałka bądź głosowanie publiczności.


Uchwalono:
5 września 2018 r. 

Przewodniczący Uczniowskiego Klubu Dyskusyjnego
Stanisław Wróbel

Opiekun Sejmiku Uczniowskiego EKOLA 
Andrzej Polański


Komentarze